Pod koniec zeszłego roku głośno było o pozwie sądowym, jaki firma Ragnarok Game złożyła przeciwko studiu Human Head za porzucenie Rune II. Teraz powód rozszerzył spór także o Zenimax i Bethesda Softworks, zarzucając im celowy sabotaż gry.
Przypomnijmy wpierw, o co chodzi w całej sprawie.
Rune II zadebiutowało 12 listopada ubiegłego roku w Epic Games Store. Dzień później odpowiedzialne za projekt studio
Human Head zostało rozwiązane. Chwilę potem
ogłoszono powstanie nowego zespołu
Roundhouse Studios, będącego częścią
Bethesdy, w skład którego weszli pracownicy zamkniętego
Human Head. W ten sposób
Ragnarok Game zostało pozbawione partnera, a co gorsza, nie mogło nawet samo rozwijać
Rune 2, gdyż deweloperzy nie przekazali kodu źródłowego (to nastąpiło
dopiero w styczniu bieżącego roku).
Teraz
Ragnarok Game zaktualizowało pozew. Wydawca oskarża
Zenimax i
Bethesda Softworks o celowe działania, których celem było zniweczenie szans gry na odniesienie sukcesu. Podmioty te miały w tym celu przez wiele miesięcy spiskować z
Human Head, obawiając się, że
Rune 2 może stanowić zagrożenie dla marki
The Elder Scrolls. Według powoda, deweloper prowadził rozmowy o wykupieniu z wieloma podmiotami i tylko
Bethesda oraz
Zenimax domagały się utrzymania negocjacji w tajemnicy oraz nie dopuszczały możliwości kontynuowania prac nad
Rune II oraz niezapowiedzianym projektem
Oblivion Song.
Według pozwu, dwa tygodnie przed premierą
Rune 2 Zenimax miało po cichu utworzyć
Roundhouse Studios, a następnie odkupić cały sprzęt
Human Head, jak również przejąć ich umowy najmu. To ważne, gdyż na tych komputerach znajdował się kod źródłowy gry, będący w rzeczywistości własnością
Ragnarok Game. Następnie zaaranżowano zwolnienie wszystkich deweloperów po to, aby
Zenimax mogło ich zatrudnić.
Co więcej, miano obawiać się, co zrobi główny projektant gry, Christopher Rhinehart, dlatego wysłano go na kilkudniowy wyjazd służbowy do Teksasu, tak aby był poza biurem w momencie premiery
Rune 2. Ponadto notka prasowa o zamknięciu
Human Head miała zostać napisana nie przez deweloperów z tego studia, ale przez ludzi z
Bethesdy i
Zenimaxa.
Trudno sobie wyobrazić, aby
Bethesda i
Zenimax naprawdę obawiały się, że gra zagrozi pozycji
The Elder Scrolls. Ich działania są jednak podejrzane. Wydaje się oczywistym, że manewr z zamknięciem
Human Head i zatrudnieniem wszystkich pracowników został dokonany po to, aby pozbyć się zobowiązań umownych, które istniałyby, gdyby
Human Head zostało wykupione. Do tego fakt, że
Ragnarok Game musiało sporo się namęczyć, aby otrzymać kod źródłowy, sugeruje złą wolę po stronie pozwanych firm.
Warto na koniec wspomnieć, że rozwój
Rune 2 ostatecznie został wznowiony przez powołane do tego celu
Studio 369. Poprawiona wersja gry, nazwana
Rune 2: Decapitation Edition, zadebiutuje 13 listopada na Steamie. Ma zaoferować poprawiony system walki, rozszerzoną i mocno ulepszoną kampanię, nowe zdolności, dodatkowe lochy i postacie oraz rozbudowaną mechanikę rozwoju.
Źródło:
"Adrian Werner" - GRY-OnLine
|
Klemens
|
2020-10-22 10:28:51
|
|